Nieuws

Sponsors zien Bayer’04 Leverkusen doorbekeren

maandag 10 februari 2020

Afgelopen woensdag 5 februari organiseerde de actieve sponsorcommissie van VSCO’61 weer een buitenlandse sponsortrip. Ditmaal was het reisdoel Leverkusen. Naast het bijwonen van de DFB-Pokalwedstrijd Bayer’04 Leverkusen tegen VfB Stuttgart (uitslag 2-1) werd tevens een bezoek gebracht aan het ‘Communication Center’ van chemiereus Bayer, dat zijn hoofdzetel heeft gevestigd in Leverkusen. Door deze combinatie kende de reis zowel een educatief als ook sportief karakter, waarop door de deelnemers met genoegen wordt teruggekeken.

Vanaf 08.30 uur werden de deelnemende sponsors van VSCO’61, vaak vergezeld door een collega, familielid of goede bekende, welkom geheten op sportpark De Heughte. Na ontvangst met koffie of thee en een heerlijk vers puddingbroodje werd om stipt 09.00 uur in een met 50 passagiers tot de laatste stoel bezette touringcar koers gezet richting Leverkusen. De voorzitter van de sponsorcommissie VSCO’61 Christiaan Mulder, die tevens de rol van reisleider vervulde, nam vervolgens het programma van de dag op hoofdlijnen door. Na een korte pauze bij de grensovergang verliep de reis verder zeer voorspoedig en arriveerde het gezelschap iets voor het middaguur in Leverkusen.

De eerste locatie die werd aangedaan was ‘Bayer Gastronomie’, het personeelsrestaurant voor de medewerkers van Bayer, maar ook voor de medewerkers van alle andere bedrijven die op het ‘Chempark’ gevestigd zijn. In een inmense eetzaal kunnen dagelijks zo’n 6.000 mensen een lunch of maaltijd nuttigen. Ook de VSCO’61-delegatie liet het zich goed smaken. Het kon genieten van een uitgebreid en zeer gevarieerd buffet.

Nadat eenieder de ergste trek had gestild werd na een korte wandeling het tweede reisdoel van de dag bezocht: Het Baykomm Communication Center. Hier presenteert de multinational Bayer zich aan het publiek en deelt het haar missie en visie. Het programma bestond uit een interactieve rondleiding, waarbij de groep, op basis van voorkeur voor een Duits- of Engelstalige gids, werd opgesplits in twee delen. In ongeveer vijf kwartier werd een kijkje gegund in het verleden en heden, maar met name de toekomst van het concern. Bayer is een bedrijf met meer dan 150 jaar geschiedenis en telt anno 2020 zo’n 110.000 medewerkers verdeeld over vestigingen in circa 80 landen.

Met hun producten probeert Bayer bij te dragen aan het oplossen van de belangrijkste uitdagingen van deze tijd: een groeiende en verouderende wereldbevolking (Ter indicatie:er kan worden aangenomen dat in 2050 in totaal 2,1 miljard mensen, ongeveer 22% van de wereldbevolking, tot de 60+ generatie zullen behoren) die adequate voeding en steeds betere medische zorg nodig heeft. Hiertoe verricht het onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten op het verbeteren van de kwaliteit van leven van mensen door preventie, verlichting en genezing van ziekten. Daarnaast wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan een betrouwbare levering van voedsel en diervoeders van hoge kwaliteit, evenals plantaardige grondstoffen. De enerzijds educatieve, maar anderzijds ook wel ontdekkende presentatie (ook ethische onderwerpen als bijvoorbeeld dierproeven en gentechnologie bleven niet onbenoemd) werd aandachtig en belangstellend gevolgd door alle aanwezigen.

Na deze interessante tour werden in de gezellige inpandige Bistro de eerste indrukken uitgewisseld. Dit onder het genot van een kopje koffie of thee met een tussendoortje in de vorm van een verleidelijke cakespecialiteit of een heerlijke zoetigheid. Bovendien was het mede dankzij de eerste voorjaarszon heerlijk toeven achter het glas in de Bistro.

Aansluitend werd het tijd om de de trip te vervolgen richting de Bayarena, de thuishaven van Bayer’04 Leverkusen. Na keurig door de chauffeur van dienst voor het stadion te zijn afgezet werd een naburig supporterscafé opgezocht, waar ook de supporters van Bayer’04 Leverkusen zich verzamelen en voorbereiden op de wedstrijd. Hier werden enige consumpties genuttigd en kon een broodje ‘Bratwurst’ of een portie ‘Currywurst’ worden gegeten.

Drie kwartier voor aanvang van de DFB-Pokal-wedstrijd tussen Bayer’04 Leverkusen (de huidige nummer vijf van de Bundesliga) en VfB Stuttgart (de huidige nummer drie van de tweede liga) werd de gang naar de Bayarena gemaakt. Het stadion was met ruim 20.000 toeschouwers voor tweederde gevuld. Daar de toegewezen zitplaatsen zich kort op het veld bevonden, kon de wedstrijd op de voet worden gevolgd en zeer intens worden beleefd.

Bayer’04 Leverkusen wordt sinds december 2018 door de in Apeldoorn geboren Peter Bosz getraind die ook de komende twee jaar trainer/coach van de roodzwarte Werkself zal zijn. Naast Bosz en zijn vaste assistent Hendrie Krüzen kent de selectie van Bayer’04 Leverkusen nog een landgenoot. Daley Sinkgraven (voorheen Heerenveen en Ajax) is echter (nog) geen vaste waarde in de basiself van Bosz, maar speelde nu wel. Blikvanger is echter Duits international en groeibriljant Kai Havertz, die zijn talenten volop etaleerde.

Ondanks dat Bayer’04 Leverkusen vrijwel de hele wedstrijd het initiatief had, bleef de wedstrijd tot de laatste minuut boeien. ’Die Werkself’ had het mede door liefst drie afgekeurde doelpunten lastig, maar werd diep in de tweede helft in het zadel geholpen door een blunder van doelman Fabian Bredlow en won uiteindelijk met 2-1. Bij een corner ging Bredlow opzichtig in de fout, waarna zijn ploeg tegen een achterstand aankeek.

Die keepersfout kwam VfB Stuttgart niet meer te boven, want een dikke tien minuten later kwam Bayer’04 Leverkusen op 2-0. Lucas Alario leek de wedstrijd - opnieuw na een twijfelachtig optreden van doelman Bredlow - definitief in het voordeel te beslissen voor de ploeg van trainer Peter Bosz, al werd het in de slotfase nog spannend. Silas Wamangituka bracht de marge namelijk razendsnel terug tot 2-1, waardoor Bayer’04 Leverkusen in de laatste vijf minuten nog volle bak moest gaan. De wedstrijd werd geleid door Bibiana Steinhaus, de eerste vrouwelijke scheidsrechter die wedstrijden op het hoogste niveau leidt in Duitsland.

Na het laatste fluitsignaal spoedde eenieder zich naar de gereedstaande Shuttlebussen, die de bezoekers van de wedstrijd naar het ‘Chempark Leverkusen’ vervoerden, waar ook de touringcar gereed stond om de terugreis naar Oosterwolde aan te vangen. Helaas was één VSCO’61-sponsor in een verkeerde bus gestapt en deze bleek op weg naar Köln. Na intensief whatsapp- en telefonisch contact kon betrokkene worden gelokaliseerd en op een nabijgelegen ‘Bahnhof’ weer worden herenigd met het reisgezelschap. Hierna kon uiteindelijk de terugreis, weliswaar met een vertraging van een uurtje, worden aangevangen.

De sponsorcommissie VSCO’61 kijkt terug op een wederom geslaagde sponsortrip. Het weliswaar frisse maar ook prachtig zonnige weer, de voorspoedig verlopen reis, de gastvrije ontvangsten, de vriendschappelijke ambiance voor, tijdens en na de wedstrijd en op zijn tijd een ‘natje en een droogje’ hebben hier mede aan bijgedragen. Echter de sleutel voor het succes was de plezierige, informele en gezellige sfeer tussen de sponsors onderling.

De foto’s zijn gemaakt door Lammert Vlieger, Gerjan van de Maaten, Marthijn Mulder en Ben Schreurs.

Bekijk de foto's
Sponsors zien Bayer’04 Leverkusen doorbekeren